متن سخنرانی شب دوم فاطمیه اول94 حجت الاسلام موسوی

." یا ایهاالذین امنو اذکروالله ذکرا کثیرا وسبحوه بکرة واصیلا ".
خداوند در قرآن خطاب بمومنین میفرماید که ذکر کثیر داشته باشید و زیاد خدا رایاد کنید وتسبیح خدا را صبح تا شب بگویید و وقتتان رابه بطالت نگذرانید
*رمز رستگاری ،موفقیت وپیروزی ذکر خداست. اما این ذکر خدا یک مفهوم عام و گسترده دارد.
آیا فقط باید ذکر لسانی باشد یا علاوه بر آن نوع دیگر ذکر لازم است؟

....


امام صادق (علیه السلام): "لا اَعنِی سُبحانَ‌اللهِ وَ الحَمدُ لله وَ لا اله الا الله و الله اکبر وَ اِن کانَ مِنهُ وَ لکن ذِکر اللهِ عِندَ مَا اَحَلَّ وَ حَرُم".(کتاب اصول کافی مرحوم کلینی)
منظور از "لا اعنی" این نیست فقط بگی سبحان الله و... وبا ذکر زبانی کار تمام کنی وبرای خودت رستگار شوی بلکه امام صادق روی این نکته دست گذاشته که اینها کافی نیست ودر ادامه می فرماید "ذِکر اللهِ عِندَ مَا اَحَلَّ وَ حَرُمَ" به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و حرام. اون ذکر اصلی که خدا می فرماید "ذکراً کثیرا" اینهاست.در همین رابطه در جای دیگر برای قضاوت نسبت به دیگران آماده است نظر نکن به کثرت رکوع وسجودش نظربکن به صدق وعده و صدق لسانش اینکه درامانت خیانت نمیکنه وراستگوست توجه کن.
آیاذکر لسانی تاثیری هم دارد؟
ذکرلسانی شرط تام نیست به این معنا که سبحان الله والحمدالله کافی نیست. نشانه های عالی درمقام عمل است یعنی به این بیان که مقام عمل یا ذکر عملی اثر همان ذکرلسانی است.و اگر ذکر عملی نباشد معلوم است که ذکر لسانی ما هیچ اثری نداشته است.
درقران به "ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر"(همانا نماز (انسان را) از فحشا و منكر باز مى‏دارد)اشاره شده.
نماز یک ذکر لسانی است. گرچه اگرهمیشه هم شخص نمازخوان وصف اول نمازجماعت باشیم. ولی به "صدق وعده" و "صدق لسان" پایبند نباشیم.اساسا تعهدی در حفظ ایمان نداریم ودنیا را به رضای الهی ترجیح خواهیم داد.
*شهید مطهری می فرمایید هرکه در مجلس اهل بیت شرکت میکند باید حال قبل وبعدش متفاوت باشد.
عیاض شخصی بود غلام وخیلی اربابش احترامش می کرد وپیش همه تعریف وتمجیدش می کرد بطوری اطرافیان پادشاه نسبت به عیاض حسادت کردند. روزی همه آنان را جمع کرد وبه عیاض گفت برو از خزانه گرانبهاترین(کیمیا)شئ بیار،یک الماس گرانقیمت آورد وگفت بده دست وزیر اول،به وزیر گفت این الماس رو به زمین بزن وبشکن وزیر درپاسخ گفت محال است من به شما چنین ضرری برسانم پادشاه گفت بده دست وزیر دوم واین کار ادامه پیدا کرد و اطرافیان از انجام این کار امتناع کردند ودرآخر پادشاه به عیاض دستور داد که الماس رابشکن وعیاض هم این کار راکرد.وهمه به اوگفتن ای دیوانه توچرا به پادشاه ضرر زدی پادشاه گفت:تفاوت عیاض با شما همین است که شما حاضرشدید، امر مرا بشکنید ولی حاضر نشدیدالماس را بشکنید. ولی عیاض حاضر شدالماس را بشکند ولی امر مولایش که منم نشکند.
*بنده ی مخلص خدا حاضر می شودخودش بشکند. ودر مقابل دیگران حقیر شود، ولی امر مولایش که خداوند نشکند.
_حضرت زهرا(سلام الله)وامیرالمومنین (علیه السلام)حاضرندمنویات باری تعالی نشکند چه برسد به دستورات واوامرش
روزی در مسجدشخص غریبی آمد صدازد "انا الغریب" کسی نیست مرا امان دهد.نبی مکرم(صلی الله علیه وآله)فرمودندقبل ازاینکه کسی او را امان دهد بگویم چه کسی غریب است وبعد ببینم چه کسی تورا امان می دهد.
غریب واقعی از نظر پیغمبر:
1-عالم که هیچ کس از او استفاده نکند 2-مسجدی که اهل آن اورا نسازند 3-قرآنی که گرد خاک روی آن نشسته باشه
حضرت علی (علیه السلام)پذیرفت واورا به خانه بردند وبه حضرت زهرا فرمود چه در خانه دارید حضرت زهرافرمودند:که ما به تعداد طعام یک نفر درخانه داریم حضرت علی گفتند که حسنین را بخوابانید شمع راهم خاموش کن وسفره را پهن کن ویک کاسه ی خالی جلوی من بگذار(اگر طعام را نصف می کرد مهمانش سیر نمیشد اگر خودش میخورد دور از کرم اهل بیت می بود)حضرت علی دست درکاسه خالی می برد ودردهانش می برد که مهمان احساس کند میزبان دارد چیزی می خورد تمام که شد فردا روزی پیامبر اکرم امیرالمومنین را دید گفت علی جان تودیروز چه کردی که ملائکه آسمان وزمین از تو می گویند،داستان را برای پیامبر تعریف کرد.وپیغبر فرمود آیه ای در شان تو نازل شده و یؤثرون علی انفسهم و لوکان بهم خصاصة ... (مومنین کسانی اند که برخودشان سخت می گیرند هرچند خوشان بیشتر به آن نیاز دارند)
اگر نمازخواندیم وبعد به خیابان رفتیم دیدیم اراده نداریم نگاهمان را کنترل کنیم این نماز مارا از فحشا و منكر باز نمى‏دارد.
زدست دیده و دل هردو فریاد   که هرچه دیده بیند دل کند یاد
   بسازم خنجری نیشش زفولاد   زنم بر دیده تا دل گردد آزاد           ((بابا طاهر)) 
  من هرچه دیده ام زدل و دیده، دیده ام     از دل ندیده ام، من هرچه دیده ام، زدیده دیده ام       ((سلمان ساروجی))
_خدا را در هنگام روبه رو شدن با حلال و حرام یادکن(عِندَ مَا اَحَلَّ وَ حَرُمَ)
شیخ رجبعلی یک گناه ترک کرد و روبه آسمان کرد وگفت من یک گناه برای تو ترک کرده ام و توهم رجبعلی را برای خودت بِخر و مرا بنده خودت کن.
روایت است که می فرماید "اِمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مَواقیتِ الصلَواتِ ..."(شیعیان ما را درموقع نماز امتحان کنید)
روایت دیگری از امام صادق" إن شفاعتنا لا تنال مستخفاً بالصلاة" (شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد)
می بینیم که تمام شروط ایمان ،مرحله دوم ذکر است .یعنی ذکر عملی(انسان به نفس خود زحمت دهد و به خودش سخت بگیرد"ویوثرون علی انفسهم"تا خدا از او راضی باشد)
شیخ نخودکی اصفهانی عارف وارسته می فرماید: سه چیز باعث شد که بنده به این مقام برسم:
1- نماز اول وقت 2-نماز با حضور قلب 3- لقمه حلال


                                          والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
                   شب دوم فاطمیه 1394حجت الاسلام والمسلمین سید میثم موسوی
                                                     هیئت انصارالثقلین


ارسال یک نظر جدید

نام شما
ایمیل (منتشر نخواهد شد)
آدرس وبسایت
کد امنیتی